Nastavnica matematike nosi odeću iz prethodnog veka i ne može da zapamti kako se dete preziva, a nastavnik engleskog uvek počinje čas nekom anegdotom koja deci nikad nije smešna koliko on sam. Retki su nastavnici koje deca iz bilo kog razloga ne ismevaju, a još ređi oni koje zaista poštuju. Deci treba pomoći da vide ljudsku stranu svojih nastavnika, da ih ne gledaju samo kao predstavnike škole i nekoga ko može da im zagorča život lošom ocenom, već kao normalne osobe koje uživaju u vikendu, navijaju za omiljeni sportski klub, gledaju filmove i idu na piknik isto kao i svi ostali.
Zašto treba raditi na dobrom odnosu sa nastavnicima?
Često i roditelje treba podsetiti na značaj poštovanja i dobrog odnosa sa nastavnicima, a ne samo decu, istini za volju. Dobar odnos sa nastavnikom detetu može značajno da pomogne u budućnosti. Tačno je da je stav prema određenom predmetu umnogome određen stavom prema nastavniku koji ga predaje, ali niko se neće potruditi više od nastavnika da objasni detetu hemijske reakcije ili trigonometrijske funkcije. Dete koje voli neki predmet i želi da učestvuje na takmičenjima, dalje dospeti uz pomoć nastavnika koji neće štedeti svoje vreme za dodatne časove i pripremu za takmičenje.
Informacije o školarinama i stipendijama dete uvek može da dobije od nastavnika, od koga će mu najverovatnije biti potrebna i preporuka. Nalaženje privremenog posla tokom raspusta ili volontiranje u nekom društvenom programu će takođe lakše proći uz pismenu preporuku škole. Nastavnici su verovatno ona grupa odraslih koja najbolje može da prepozna sklonosti i talente deteta i usmeri ga i vodi u usavršavanju, pa i u odabiru buduće karijere. Često nastavnici čak prvi prepoznaju problematičnu situaciju u kojoj se dete nađe i mnogi su zaista spremni da pomognu, bilo savetom, bilo usmeravanjem deteta na pravu osobu.
Ukoliko roditelji razumeju koliko je dobar odnos sa nastavnikom važan za dete, lakše će i detetu objasniti da se iza debelih naočara nastavnice fizike krije sasvim normalna osoba koja je voljna da mu pomogne da nauči i razume zakone ove nauke.
Kako razviti dobar odnos sa nastavnicima?
Normalno je da ćeš imati omiljene nastavnike — neki će biti stvarno zainteresovani za tvoj razvoj i podsticati te da daš sve od sebe, ali biće i onih koji ti se baš i ne dopadaju. To je sasvim legitimno, sve dok ti je jasno da postoje osnovna pravila koja treba da poštuješ u školi:
- kao prvo i osnovno pravilo, dolazi na časove na vreme, spreman/na, sa pripremljenim domaćim zadacimaobraćaj pažnju na času, poštuj nastavnika i ponašaj se u skladu sa školskim pravilima (bez korišćenja mobilnih telefona tokom časova i sl.)
- pokazuj zainteresovanost za predmet i pitaj ako ti nešto nije jasno (čak i nisi matematički genije, činjenica da obraćaš pažnju na času matematike šalje poruku nastavniku da se trudiš)
Postoje, svakako i taktike „približavanja“ nastavnicima koje ni oni sami, a ni drugi učenici ne ocenjuju kao pozitivne. Važno je da znaš da neiskrenost, nastojanje da budeš „omiljeni učenik“ ili poklanjanje neprimerenih i skupih poklona nisu način da se osvoji simpatija nastavnika, ali ni status najpopularnijeg deteta u odeljenju.
Najčešći problemi u odnosu sa nastavnicima
Ako imaš problem sa nekim nastavnikom, porazgovaraj sa njim i zajedno pronađite šta je razlog. Možda ti se ne dopada taj predmet, teško ti je da razumeš nešto ili ti prosto nije prijatno na času kod tog nastavnika.
Ako ne voliš predmet koji nastavnik predaje, to osećanje može da se preslika i na odnos sa nastavnikom. U tom slučaju, časove koji mu nisu omiljeni treba da posmatraš kao samo jedan korak ka ostvarenju nekog cilja, bilo da kasnije upišeš fakultet koji želiš, ili da ostvariš dobar uspeh u školi i kao nagradu dobiješ odlazak na ekskurziju. Druga taktika može da bude razumevanje načina na koji to znanje može da se primeni u životu, na primer, možda ne voliš matematiku, ali procentni račun može da ti pomogne da izračunaš cenu neke robe na rasprodaji ili u proceni uspeha omiljenog sportskog kluba.
Ako ti je detetu predmet težak i ne možeš da ga savladaš, potraži pomoć oko domaćih zadataka i zamoli nastavnika za dodatnu nastavu. Privatni časovi kod drugog nastavnika sa drugačijim pistupom materiji takođe mogu da budu dobro rešenje. Ti i tvoji roditelji možete i da popričate sa profesorom da pokuša da ti objasni materiju u nekom drugom svetlu, ili te posavetujte da ti drug iz odeljenja objasni kako je on shvatio neki matematički problem (često je to čak najefikasnije rešenje jer deca istog uzrasta često razmišljaju na veoma sličan način).
Moguće je i da ti se nastavnik jednostavno ne sviđa. U odnosu između nastavnika i učenika ličnosti i jednih i drugih su u prvom planu i jednostavno je prirodno da se neki ljudi uklapaju i razumeju bolje od drugih. Nemoguće je da se stalno slažeš sa svakim i to je, takođe, jedna od važnih životnih lekcija. Što pre naučiš kako da nađeš način za saradnju sa ljudima sa kojima se po prirodi stvari ne slažeš na prvu loptu, to bolje za tebe. Osnovno poštovanje i ljubaznost se ovde očekuju sa obe strane. Dok se od nastavnika očekuje da budu fer i sve tretiraju jednako, i đaci imaju svoj deo odgovornosti – ne moraju da se slažu sa svim što nastavnik kaže, mogu da traže da polažu test ponovo ili da nastavnik objasni zašto im je dao neku ocenu, ali zato jeste na njima da budu pristojni, da dođu na čas, ili ako ne dolaze da donesu opravdanje.
ŠTA AKO SE NE SLAŽEŠ SA NASTAVNIKOM
Praćenjem odnosa prema školi i nastavnicima, roditelji mogu da spreče bežanje sa časa kako bi se izbegao nastavnika sa kojim se dete ne slaže. Čak i ako neslaganje ode toliko daleko, razgovara sa svojim roditeljima i zajedno ustanovite razloge neslaganja i taktiku za prevazilaženje. Rešenje može da bude prilično jedostavno:
- razgovor sa nastavnikom u kome ćeš mu sam/a objasniti zbog čega se ne osećaš prijatno na časovima, bilo da smatraš da nastavnik ne ceni tvoje odgovore ili da ne možeš da dođe do reči jer se stalno čuje samo nekoliko đaka
- fokusiranje na ono što možeš da naučiš od nastavnika, a zanemarivanje onog dela ličnosti koji ti se ne dopada
- razgovor sa drugovima iz odeljenja kojima taj predmet ide bolje, njihov savet za učenje ili korišćenje njihovih beleški sa časa
- razgovor sa školskim psihologom koji može da te posavetuje ili da posreduje u odnosu sa nastavnikom sa kojim se ne slažeš.
U najvećem broju slučajeva problemi se mogu rešiti nekom od ovih taktika, ali ako se i pored toga ne slažeš sa nastavnikom, ili se nađeš u situaciji da je ponašanje nastavnika na bilo koji način bilo uvredljivo, na tebi je da odmah zajedno sa direktorom ili školskim psihologom razgovaraš sa ovim nastavnikom.
Pokušaj da razviješ takav stav da nastavnike vidiš kao ljude i razviješ ljubav prema učenju, jer se ta navika zadržava i u odraslom periodu i pruža čoveku zadovoljstvo kao retko koja druga navika.
Kakav odnos ti imaš ima prema nastavnicima? Vidiš li učenje kao obavezu ili zadovoljstvo?
Autor: Ceca Ranđelović (https://cecarandjelovic.wordpress.com/)